ИНТЕРВЈУ: Професорка Наташа Чалуковић
Квалитет наставног кадра свакако има значајног удела приликом одабира средње школе. А када будући гимназијалац има циљ да посебно продуби знања из математике, информатике или физике током средње школе да би потом без тешкоћа уписао жељени факултет и чак био успешан такмичар, Рачунарска гимназија је школа која му управо такво знање може пружити.
Али, прича о квалитетном професорском кадру и модерном наставном програму не би имала одјека да наши гимназијалци својим резултатима не доказују да је све баш тако. Успеси на такмичењима, наставак школовања у земљи или иностранству, способност за рад у информатичкој струци чак одмах након завршене гимназије су неки од њихових резултата.
Са поносом истичемо залагање и труд, како наших ученика тако и професора који посвећено са њима раде и примењују своје дугогодишње искуство, неретко стечено кроз професорски рад у еминентним школама и факултетима.
Једна од њих, Наташа Чалуковић, аутор уџбеника из физике за основну и средњу школу, професор је у Рачунарској гимназији . Током 41 године професорског стажа у Математичкој гимназији, знања из физике стрпљиво је преносила многим данас истакнутим физичарима и научницима. Награђена је многобројним признањима за свој рад, међу којима је и Награда града Београда у области образовања 2009. године. Ипак, највеће признање су постигнућа њених ученика, који тврде да је Наташа инспиративан професор и да су захваљујући њој заволели ову за многе недокучиву науку.
Фото: Математичка гимназија
Генерацијама сте успели да усадите љубав према свом предмету. Која је Ваша тајна успеха код ученика, с обзиром на то да ученицима физика често није један од омиљених предмета?
Нема ту неке посебне тајне. Током целог школовања предавали су ми изванредни наставници, пуно је њихове заслуге у формирању мене као стручњака и педагога. Вероватно имам таленат за овај посао, а сигурно је успешном раду још више допринело искуство, годинама се стицало и таложило знање.
Мислим да имам добар осећај шта и како треба предавати да би ученици разумели основне појмове и законе физике која није уопште једноставна. Када дете разуме оно што учи, онда му савладавање тог градива не представља проблем и онда има вољу да ради.
Радо ђацима уписујем петице за добар однос према раду, за урађен задатак на табли, за оригинално решење, за неко паметно запажање или питање које ми постави… Такве петице су за њих велики подстрек и мотивација.
Већ сте искусан професор – шта Вам још увек представља задовољство предавања у школи?
Обожавам овај посао, није ми нимало досадио после толиких година. Лепо и инспиративно је радити са младим људима, учествовати у њиховом развоју и напредовању. Ја овај посао не доживљавам као неки напоран рад, него као дружење са ученицима, њихова младост и ведрина чине да се и сама осећам младом. Имала сам велику срећу у каријери да радим у две сјајне школе и заиста имам само лепа искуства, не могу се сетити баш ничег лошег и непријатног.
Ове године сведоци смо епидемије која је свима донела много изазова. Како су се ученици уклопили у нови “онлајн” начин праћења наставе на Вашим часовима у Рачунарској гимназији?
Веома сам задовољна реакцијом школе и организацијом наставе у скроз новој ситуацији. Још сам задовољнија одазивом ученика, чак мислим да су све ово време присутнији на настави (и физички, и нарочито ментално) него у уобичајеним околностима. Имали смо доста могућности и за предавања и за проверу знања, добро смо их користили. И даље их користимо, чак и проширујемо. Чини ми се да је ученицима пријала могућност да раде на мало другачији начин од устаљеног, врло су ангажовани и то је резултирало лепим оценама у дневницима.
Хоћу да искористим прилику да похвалим ученике и да им се захвалим за разумевање и помоћ коју сам од њих имала савлађујући и Zoom платформу, и логовања, графичку таблу и оловку и штошта још што ми је изгледало несавладиво.
Ученици наше школе су до сада остваривали запажене резултате на државним и међународним такмичењима из физике. Како организујете рад са посебно надареним ученицима?
Постоји додатна настава за такве ученике, ту се њима проширује и продубљује градиво, отклањају нејасноће и недоумице. Потом они сами много раде, истражују и само тако могу да стигну до награда на тим највишим нивоима такмичења.
Водим рачуна о тој деци и на редовним часовима: убацим у предавање понешто што би њима било интересантно, провоцирам их неким тежим питањем, задатком или проблемом. За њих је изазов да нађу одговор, свако успешно решење им је нови и све јачи мотив. Пружам им подршку и показујем да их ценим, њима то пуно значи.
Која би била спона између физике и програмирања?
На првом часу у првом разреду причамо ђацима да је физика фундаментална наука, да су њени закони у основи свих других природних и техничких наука. И рад сваког дела рачунара, и функционисање целог склопа рачунара заснива се на физичким процесима. Ја врло мало знам о рачунарима, али знам да су и интегрална кола, и магнетни и ласерски запис информација, и холографске меморије, и квантни рачунари и остало (кажу: хардвер уопште) – да је све то физика. Битна је физика и за програмирање, начин размишљања у физици сличан је оном у програмирању, физички модели могу бити врло корисни у прављењу разних програма и апликација.
Наравно, и рачунари су изузетно значајни за развој физике. Сваки физичар који жели да напредује у науци мора бити и добар програмер.
Шта мислите да је главни изазов савремене физике и куда би се кретала физика у будућности?
Не знам одговор на ово питање јер нисам у току са најсавремнијом физиком и истраживањима на врхунском нивоу. Само познајем пуно оних који се њима баве и постижу изузузетне резултате у најцењенијим научним центрима на свету. То су моји бивши ученици, има и неких који су завршили Рачунарску гимназију, верујем да ће их бити још.
Да ли имате неки савет за наше ученике?
Имају одличне наставне програме и одличне услове за рад у школи, имају професоре од којих пуно могу да науче. Саветујем им да се потруде да то максимално искористе, да уложе вољу, труд и рад и изаћи ће из школе сасвим спремни за даље образовање на жељеним факултетима. Увек својим ђацима саветујем и да се друже, сарађују, једни другима помажу… јер у школи се стичу пријатељи за цео живот.