• Почетна
  • Упис
    • Зашто уписати Рачунарску гимназију?
    • Упис у Рачунарску гимназију
    • Стипендије
    • Предупис
    • Питања и одговори
    • Кутак за родитеље
    • Лидер у информатичком образовању
  • Настава
    • Распоред часова
    • Преглед оцена
    • Наставни план
    • Професори
    • Календар рада школе
    • Матурски испит
    • Задаци са пријемног испита
  • Активности
    • Припремна настава за основце
    • Суботом волимо информатику
    • IT Girls
    • Програмер јуниор
    • Лепши свет
    • Курсеви за ученике
      • Python (основни)
      • Python (напредни)
      • Scratch (основни)
      • C# (основни)
      • C# (напредни)
      • Програмирање mBot робота
  • Ученици
    • Алумни Рачунарске гимназије
    • Шта уписују ученици РГ-а
    • Ученици
    • Поносни смо на…
    • Ваннаставне активности
    • Успеси средњошколаца
  • Новости
    • Вести
    • Обавештења
    • Занимљивости
    • Такмичења
    • Монографија – Десет година гимназије
    • IT читалиште
    • Медији о нама
    • Галерије
    • Историјат пројекта Суботом волимо информатику
  • Такмичења
    • Такмичења
    • Поносни смо на…
  • Контакт
Контактирајте нас
+381 11 2636 090
sekretarijat@rg.edu.rs
Računarska gimnazija | RG
  • Почетна
  • Упис
    • Зашто уписати Рачунарску гимназију?
    • Упис у Рачунарску гимназију
    • Стипендије
    • Предупис
    • Питања и одговори
    • Кутак за родитеље
    • Лидер у информатичком образовању
  • Настава
    • Распоред часова
    • Преглед оцена
    • Наставни план
    • Професори
    • Календар рада школе
    • Матурски испит
    • Задаци са пријемног испита
  • Активности
    • Припремна настава за основце
    • Суботом волимо информатику
    • IT Girls
    • Програмер јуниор
    • Лепши свет
    • Курсеви за ученике
      • Python (основни)
      • Python (напредни)
      • Scratch (основни)
      • C# (основни)
      • C# (напредни)
      • Програмирање mBot робота
  • Ученици
    • Алумни Рачунарске гимназије
    • Шта уписују ученици РГ-а
    • Ученици
    • Поносни смо на…
    • Ваннаставне активности
    • Успеси средњошколаца
  • Новости
    • Вести
    • Обавештења
    • Занимљивости
    • Такмичења
    • Монографија – Десет година гимназије
    • IT читалиште
    • Медији о нама
    • Галерије
    • Историјат пројекта Суботом волимо информатику
  • Такмичења
    • Такмичења
    • Поносни смо на…
  • Контакт

Вести

Етичка дилема: трећепласирани рад Јована Томића

  • Категорија Вести, Занимљивости
  • Датум објаве 4. јун 2024.

Матурант Јован Томић освојио је трећу награду на школском конкурсу Етичка дилема. Јованов рад можете прочитати у наставку.

АКО УЗМЕШ КАЈАЋЕШ СЕ, АКО НЕ УЗМЕШ КАЈАЋЕШ СЕ

У савремено време, разлика између потребе и понуде, из дана у дан, постаје све већа. Чак и најосновнија ствар, као што је вода, пласира се на тржишту на начин да задиви потрошача, од дизајна паковања и етикете па све до чепа и порекла. Постали смо друштво које се све брже удаљава од конкретног а даје предност апстрактном у нама. Такав начин живота доноси лепоту, емотивно узбуђење али и опасности, у сваком смислу. Изазова је пуно. Можда и више него што може да савлада људско биће. Што дубље улазим у тематику, све ми је јаснија најпознатија реченица из дела „Тамни вилајет“ : „Ко узме кајаће се, ко не узме кајаће се.“ Баш се у таквој ситуацији нашао директор основне школе када је од кладионице добио понуду за сарадњу. Пажљиво сам прочитао записник са седнице којој су осим директора и представника школе присуствовали чланови савета родитеља и наравно, представник кладионице. Иако су мишљења различита, свако од њих би могао бити у праву. Па, да кренем од почетка …
Кладионица је понудила основној школи да обнови запуштен спортски терен. У замену би на терен и ограду школе поставили своју рекламу. Рекламирање је саставни део сваког пословног плана а и сам начин, обнова терена, била би ефикасна реклама. Као врста донације, чин би изазвао пажњу јавности. Верујем да би био објављен на јавним сервисима, мада вероватно без дела који подразумева постављање рекламе. Почетно финансијско улагање је много веће од уобичајеног начина рекламирања. Међутим, како за рекламу у школском дворишту не постоји временски рок, дугорочно је исплативија. Са етичке стране тај потез би ублажио негативан став становништва. Свесни смо лошег утицаја који кладионице имају тако да би понеко добро дело допринело блажој осуди.
Директор школе би изабрао да кладионицу држи даље од школе. Има право на своје лично мишљење које тумачим као најлакшу одлуку са најмање последица, и негативних и позитивних. Свакако, у обавези је да понуду изнесе на седници којој присуствују по три представника запослених, локалне заједнице и родитеља.
Запослени у школи се у већини случајева приклањају мишљењу директора. То су и колегијални и егзистенцијални разлози што је углавном оправдано и разумљиво.
Локална заједница је упућена у ширу слику стања. Тако реалније могу да сагледају могућност општинског улагања у потребе заједнице. Ту се већ отвара питање да ли прихватити понуду која је тренутно једина опција да се терен обнови.
Родитељи су вероватно у најкомплекснијој ситуацији. Имају најреалнији увид а најмање утицаја на школски живот своје деце. Често имају утисак да раду школе присуствују само зато што тако налаже Закон о основама система образовања и васпитања. Став сваког родитеља је врло једноставан а то је приуштити деци најбоље, са што мање негативних последица. У конкретном случају, ради се о деци која похађају основну школу. То су малолетни ђаци којима је улазак у кладионицу свакако забрањен. Негативне последице по децу не постоје уколико не закажу остали фактори. Ако у истој понуди сагледамо позитивне последице, треба размислити да ли етика ипак има своју цену.
У току писања есеја, дао сам себи слободу да направим анкету. У сарадњи са мојом учитељицом из основне школе, поставио сам ово питање родитељима чија деца похађају четврти разред. На, иако малом узорку, може се јасно видети мишљење родитеља. Од укупно четрдесет и шесторо родитеља који су учествовали у анкети, двоје није имало став, осносно нису били заинтересовани. Петоро је шокирано идејом, искључиви су и не желе ни да размотре опцију. Већина коју чини преко осамдесет процената, прихватила би понуду. Интересантан детаљ који сам приметио током анкете је тај да су родитељи дечака размишљали нешто дуже него родитељи девојчица.
Из разговора са учитељицом и родитељима, као и постављене паралеле између штете и користи, мој лични став је да понуду треба прихватити. Начин живота ће доносити све више изазова. Не може се од свих склонити већ треба научити децу да се са њима суоче. Већ одавно постоји потреба да се у школама уведу предавања о разним болестима зависности. Постављање рекламе не обавезује да се о кладионицама ћути, већ напротив, могла би бити покретачка тачка. Оно што бих у уговор додао је обавеза кладионице да одржава терен, све док га користи за рекламу. Локалној заједници бих предложио да са другим општинама организују разне турнире. Осим редовних, међу школама, увео бих и забавна спортска такмичења међу мамама, татама, наставницима… који би за циљ имали дружење као и хуманитарни карактер.
Медаља увек има две стране. И није увек исправно када кажу да циљ оправдава средство али, установа за основно образовање подразумева две основе. Једна је знање а друга основа је темељ за даљи живот. Акценат би требао да буде на томе шта ће деца да науче а не на томе шта неће. Што је више могућности за исправне ствари, то је мање интересовање за лоше. Тих осам година је важан делић живота и из њега треба понети разум, труд, толеранцију, емпатију… И најважније, спознају да је етика оно што је у нама а не на реклами.

  • Share:
author avatar
jovana

Претходна објава

Прва генерација ученика РГ-а обележила 15 година матуре
4. јун 2024.

Следећа објава

Матурант Јанко Мировић говорио за РТС о свом стартапу Simply Works
5. јун 2024.

Сличне објаве

Untitled (41)
Квалификације за Јуниорску балканску олимпијаду одржаће се у Рачунарској гимназији
8 мај, 2025
Untitled (9)
Такмичење Програмер јуниор 2025 – датум и агенда
8 мај, 2025
20250424_104100 default
Међународни дан девојчица у ИКТ-у обележен у компанији BOSCH
30 април, 2025

Новости (такмичења)

Квалификације за Јуниорску балканску олимпијаду одржаће се у Рачунарској гимназији
08мај2025
Такмичење Програмер јуниор 2025 – датум и агенда
08мај2025
Одлагање такмичења IT Girls 2025 у петак, 7. марта
06мар2025

Активности

10
мај
Пријемни испит у Рачунарској гимназији
10:00 - 12:00
Трг републике 5
11
мај
Квалификације за Јуниорску балканску олимпијаду
11:00 - 14:00
Трг републике 5
24
мај
Такмичење Програмер јуниор 2025
10:00 - 14:30
Трг републике 5
rg-racunarska-gimnazija

+381 11 26 36 090

sekretarijat@rg.edu.rs

  • Зашто уписати Рачунарску гимназију?
  • Упис у Рачунарску гимназију
  • Стипендије
  • Питања и одговори
  • Кутак за родитеље
  • Лидер у информатичком образовању
  • Распоред часова
  • Преглед оцена
  • Наставни план
  • Професори
  • Календар рада школе
  • Матурски испит
  • Задаци са пријемних испита
  • Комбиновани модел наставе
  • Припремна настава за основце
  • IT читалиште
  • Програмер јуниор
  • IT Girls
  • Суботом волимо информатику
  • Курсеви за ученике
  • Успеси средњошколаца
  • Алумни Рачунарске гимназије
  • Такмичења
  • Шта уписују ученици РГ-а

Сва права задржана © Рачунарска гимназија 2021

  • Политика о заштити приватности

Заинтересовани за упис?

Сазнајте више о упису