• Почетна
  • Упис
    • Зашто уписати Рачунарску гимназију?
    • Упис у Рачунарску гимназију
    • Стипендије
    • Предупис
    • Питања и одговори
    • Кутак за родитеље
    • Лидер у информатичком образовању
  • Настава
    • Распоред часова
    • Преглед оцена
    • Наставни план
    • Професори
    • Календар рада школе
    • Матурски испит
    • Задаци са пријемног испита
  • Активности
    • Припремна настава за основце
    • Суботом волимо информатику
    • IT Girls
    • Програмер јуниор
    • Лепши свет
    • Курсеви за ученике
      • Python (основни)
      • Python (напредни)
      • Scratch (основни)
      • C# (основни)
      • C# (напредни)
      • Програмирање mBot робота
  • Ученици
    • Алумни Рачунарске гимназије
    • Шта уписују ученици РГ-а
    • Ученици
    • Поносни смо на…
    • Ваннаставне активности
    • Успеси средњошколаца
  • Новости
    • Вести
    • Обавештења
    • Занимљивости
    • Такмичења
    • Монографија – Десет година гимназије
    • IT читалиште
    • Медији о нама
    • Галерије
    • Историјат пројекта Суботом волимо информатику
  • Такмичења
    • Такмичења
    • Поносни смо на…
  • Контакт
Контактирајте нас
+381 11 2636 090
sekretarijat@rg.edu.rs
Računarska gimnazija | RG
  • Почетна
  • Упис
    • Зашто уписати Рачунарску гимназију?
    • Упис у Рачунарску гимназију
    • Стипендије
    • Предупис
    • Питања и одговори
    • Кутак за родитеље
    • Лидер у информатичком образовању
  • Настава
    • Распоред часова
    • Преглед оцена
    • Наставни план
    • Професори
    • Календар рада школе
    • Матурски испит
    • Задаци са пријемног испита
  • Активности
    • Припремна настава за основце
    • Суботом волимо информатику
    • IT Girls
    • Програмер јуниор
    • Лепши свет
    • Курсеви за ученике
      • Python (основни)
      • Python (напредни)
      • Scratch (основни)
      • C# (основни)
      • C# (напредни)
      • Програмирање mBot робота
  • Ученици
    • Алумни Рачунарске гимназије
    • Шта уписују ученици РГ-а
    • Ученици
    • Поносни смо на…
    • Ваннаставне активности
    • Успеси средњошколаца
  • Новости
    • Вести
    • Обавештења
    • Занимљивости
    • Такмичења
    • Монографија – Десет година гимназије
    • IT читалиште
    • Медији о нама
    • Галерије
    • Историјат пројекта Суботом волимо информатику
  • Такмичења
    • Такмичења
    • Поносни смо на…
  • Контакт

Вести

Етичка дилема: другопласирани рад Жане Јеловац

  • Категорија Вести, Занимљивости
  • Датум објаве 3. јун 2024.

Матуранткиња Жана Јеловац освојила је другу награду на школском конкурсу Етичка дилема. Жанин рад можете прочитати у наставку.

Етика се огледа у балансирању између моралних принципа и практичних потреба које су често тешко и непредвиђено постављене. Одговор на моралне и етичке дилеме није једноставан. Таква дилема представља се и у ситуацији коју поставља директор основне школе, где се нуди спонзорство кладионице за обнову спортског терена.
Пре свега, важно је препознати етички аспект ситуације. Спонзорство кладионице представља сусретање два света  – образовног система и порочне кладионичарске индустрије – што покреће питање интегритета и моралности. Упркос потребности финансијске подршке за школу, питање је да ли је подршка установе која занемарује принципе којима се школа и њени ђаци воде заправо потребна. Школски професори, директор, ученици свесни су да се коцкарнице косе са њиховим моралним принципима, и да њихов рад не доприноси добробити света – зашто би допринео школи, односно млађим ученицима који ће на то заборавити видевши лого коцкарнице на огради, терену или вратима?
„Морал је карактер“, рекао је Аристотел. Лични интегритет, основна морална вредност, захтева чврстоћу карактера и оданост моралним принципима, без обзира на сва искушења која живот доноси. Увођење назива кладионице на терен и ограду доводи до перцепције да школа подржава коцкање, што је штетно за моралну формацију деце и њихово расуђивање. Иако се школа може оградити и рећи да она заправо не подржава кладионицу, ученици школе то неће разумети, видевши да је њихова игра на бољем терену подржана са њихове стране.
Са друге стране, постоји и питање поштовања права родитеља. „Поступај према другима онако како желиш да други поступају према теби“, рекао је Имануел Кант. Многи родитељи могу имати моралне и верске оквире у које кладионице не спадају и желе да заштите своју децу од негативних утицаја. Прихватање спонзорства кладионице може довести до незадовољства родитеља и губитка поверења у школу као институцију. На овај начин не само да су зацртани циљеви основне школе као установе порушени, него је и поверење родитеља заједно са њима пољуљано, који све мање верују у образовање у државним школама. Родитељско право је да заштите и образују децу на најбољи могући начин, што је већ тешко у овом времену, и сваки вид одмагања од стране школе није пожељан.
Међутим, како увек постоје две стране медаље, треба узети у обзир и практичне потребе које има школа. Спортски терен је важан за физичко здравље и социјални развој ученика. Недостатак финансијских средстава може ограничити приступ квалитетном спортском простору за то, што неминовно негативно утиче на добробит ученика. Здравље и правилан развој ученика су једни од циљева основне школе и обновљен терен би само помогао.
Иако је финансијска подршка за обнову терена важна, морални интегритет и заштита деце од потенцијално штетних утицаја коцкања су приоритети. Уместо тога, требало би истражити алтернативе за финансирање обнове терена које би биле у складу са вредностима школе и интересима деце. Проналазак другог начина обнове терена довешће школу на боље место, а родитеље и ученике уједињене. „Врлина не долази из богатства, али богатство и сваки други добар стварају добру прилику за врлину“, Сократ је закључио и верујем да је ова ситуација, колико збуњујућа и тешка, погодна за откривање човекове добробити и врлине.
У закључку, ситуација са спонзорством кладионице поставља сложену етичку дилему испред нас. Тешко је овај проблем сагледати само из једног угла и закључити шта ће бити најбезболније решење. Кроз анализу интегритета, права родитеља и добробити ученика, мој став је против прихватања спонзорства, у корист заштите моралности и интегритета школског простора. Школски простор није само простор, већ и модел понашања и симбол вредности усађених у ученичке главе, и сваки детаљ који се у то не уклапа не ствара позитивну промену.
  • Share:
author avatar
jovana

Претходна објава

Објављени прелиминарни резултати Српске информатичке олимпијаде
3. јун 2024.

Следећа објава

Прва генерација ученика РГ-а обележила 15 година матуре
3. јун 2024.

Сличне објаве

izlozba naslovna
Отворена је изложба цртежа ученика Рачунарске гимназије
16 мај, 2025
Untitled (41)
Резултати пријемног испита 2025/2026.
10 мај, 2025
Untitled (41)
Пријемни испит у Рачунарској гимназији
9 мај, 2025

Новости (такмичења)

Квалификације за Јуниорску балканску олимпијаду одржаће се у Рачунарској гимназији
08мај2025
Такмичење Програмер јуниор 2025 – датум и агенда
08мај2025
Одлагање такмичења IT Girls 2025 у петак, 7. марта
06мар2025

Активности

24
мај
Такмичење Програмер јуниор 2025
10:00 - 14:30
Трг републике 5
rg-racunarska-gimnazija

+381 11 26 36 090

sekretarijat@rg.edu.rs

  • Зашто уписати Рачунарску гимназију?
  • Упис у Рачунарску гимназију
  • Стипендије
  • Питања и одговори
  • Кутак за родитеље
  • Лидер у информатичком образовању
  • Распоред часова
  • Преглед оцена
  • Наставни план
  • Професори
  • Календар рада школе
  • Матурски испит
  • Задаци са пријемних испита
  • Комбиновани модел наставе
  • Припремна настава за основце
  • IT читалиште
  • Програмер јуниор
  • IT Girls
  • Суботом волимо информатику
  • Курсеви за ученике
  • Успеси средњошколаца
  • Алумни Рачунарске гимназије
  • Такмичења
  • Шта уписују ученици РГ-а

Сва права задржана © Рачунарска гимназија 2021

  • Политика о заштити приватности

Заинтересовани за упис?

Сазнајте више о упису